3 Şubat 2012 Cuma

ŞAŞKIN ÜFTÂDENİN NA'ATI



Esselâtü vesselâmü aleyke yâ Rasûlallah,
Huzura vardım,kabul buyurun yâ Habîballah.

Size verdiğimiz her selâmı, melekler ulaştırırmış zâtınıza,
Salât, selâm tamam da, gücüm yeter mi Na'atınıza?

Haddi mi ki, söz bilmez, usûl bilmez, kendin bilmez üftâdenin,
Hem nazım bilmez, hece bilmez, aruz bilmez dildâdenin?

Lâkin, aşkınızdan başka hiç sermayesi olmayan bu Âişe'nin,
Yegâne derdi, lütfuna varmaktır şu Hadis-i Şerîfinizin:

"Söz ve yazı nîmetini ihsân ederse bir kuluna Mevlâ,
 Zatımı övsün ve dahî düşmanlarımı yersin dâima."

Övmeye lâyık söz tükenmiş lügâtte yâ Seyyid-ül Mürselîn,
Hitapların en güzeliyle övmüş sizi Rabbül Âlemin:

"Sen olmasaydın âlemleri yaratmazdım ey Habîbim"
 Varlığımızı size borçluyuz yâ Rahmeten-li'l Âlemin.

Ben ehli sünnetim,cürmümün affı için, şefâ'at dilerim Şefî'al Müznibînden,
Şikayetim var, şefâ'ati yok sayan Selefî nam müptezelden.

Vârislerinizi beğenmiyor, sözlerinize uydurma diyorlar Efendim,
Reformist mezhepsizler, Mevlid'i bid'at sanıyorlar Efendim.

Halbuki Rebî'ul-evvel ayının 12.gecesi,yani teşrîfinizin sene-i devriyesi,
Buyruldu ki: "müminlerin bayramı,kandilidir bu Mevlid Gecesi."

Siz dahî doğum günlerinizde, Eshâbınıza ziyâfet verirmişsiniz,
Doğumunuzu, çocukluğunuzu anlatır, onları neş'elendirirmişsiniz.

Nasipsiz amcanız Ebu Leheb'e, doğumunuzu müjdelemiş câriyesi Süveybe,
Sevincinden âzât etmiş, demiş: "derhal git,yeğenime ol sütanne."

İmâna gelmesi için çok yalvardınız,ammâ o zulmünde çok ileri gitti, hem küfründe inât etti,
Lâkin bildirildi ki, doğumunuza sevindi diye, Rabbim Mevlid geceleri onun azâbını hafifletti.

Ebu Leheb gibi azgın bir kâfirin azâbı hafiflerse bu gece,
Bid'at olur mu hiç, Mevlid'i kutlayıp sevinince?

El Himyeri, Âlemlerin Sultanından yedi asır önce yaşamış,
Hatem-ül Enbiya 'ya, ilk Na'atı o yazmış.

Medine'deki kutlu Ensâr yollarınızı "Talaa'l Bedru" ile gözlemiş Efendim,
Nâbi, "sakın terk-i edebden, kûy-i mahbub-i Hudâdir bu" demiş Efendim.

"Sen şefâ'at kânısın, geldim sana şefkat uma" der, 'muhibbi' mahlâsı ile Kanûni,
"Elmeded ey ma'den-i nûr-i Hudâ "dır Na'atı Yavuz Sultanın, ki  mahlâsı Selimî.

Mevlid-i şerifin müellifidir Süleyman Çelebi hazretleri,
Na'at-ı Nebî ile seslendi, İbrahim Hakkı hazretleri.

Aziz Mahmud Hüdâi hz.leri buyurur: "Kapuna intisab etmiş gedâdır Ya Resulullah",
Yunus Emre hazretleri, "tozuna sürmek için yüzünü,arar izini " Ya Resulullah.

Hâsılı Efendim, nice âşıklarınız söyleyip, yazmışlar asırlarca,
Şimdi ne söyler,ne yazar haddini bilmez Hümeyra?

Âvâreyim, bî-çareyim, marazlı bir âdem-zâdeyim,
Nefsine tutsak, haddinden âzade, şaşkın bir dîvâneyim.

Rabbimin nasipli kuluyum, müminim Elhâmdülillah,
Kapınızda köleyim, şefâ'at yâ Rasûlallah.

Mübarek zâtınıza, âlinize, eshabınıza ve dahî âşıklarınıza selâm olsun, salât olsun Efendim,
Mevlîdiniz, ümmetinize, mübarek lisanınızla "garip kardeşlerinize" mübarek olsun Efendim.








Na'at:Peygamber efendimizi övmek için yazılan şiir
Üftâde:Düşkün,fakir,tutkun,zavallı,aşık
Dildâde:Gönül vermiş ,âşık
Seyyid-ül Mürselîn:Resullerin seyyidi
Rahmeten-li'l Âlemin:Âlemlere rahmet olarak gönderilen
Cürüm:Suç ,günah
Şefî'al Müznibîn:Günahkârlara şefâat edici
Selefi:Bid'at ehli bir zümre
Müptezel:Değersiz,bayağı
Hatem-ül Enbiya:Nebilerin sonuncusu
Mahlâs:Takma ad
Âvâre:Başıboş,aylak
Maraz:Hasta,huysuz
Haddinden âzâde:Haddini aşmış,haddini bilmez
Divâne:Deli,kaçık,budala,birşeye çok düşkün




14 yorum:

  1. Çok çok güzel olmuş Hümeyracığım,yüreğinden kopup gelmiş mısraların.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allahü teala razı olsun Esracım,
      Aynen öyle oldu,
      bir Mevlid yazısı yazmak için oturmuştum,
      klavyeden bunlar döküldü:)

      Sil
  2. Rabbim bizleri sevsin,sevdiklerine ve Rasulüne sevdirsin inşaAllah..Allahumme salli alâ seyyidina Muhammedin ve alâ âli seyyidina Muhammed!":) Cumanız ve kandiliniz mubarek olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin inşaalah kardeşim,
      Hoşgeldiniz,
      Bil mukabil ben de sizin Cumanızı ve Kandilinizi tebrik ederim.

      Sil
  3. Yanıtlar
    1. Aa..Sevgili Mümine,
      Böyle bir gecede sizi burada görmek ne güzel,
      hoşgeldiniz,sevindirdiniz beni,
      bil mukabil efendim,hayırlı kandiller dilerim:)

      Sil
  4. kime çektiğimi şimdi anladım.
    çok güzel olmuş halacığım,
    tabi bazı kelimeleri anlamasamda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yoksa halana mı çekmişin?Tüh,çok geçmiş olsun o zaman...
      Anadilimize ait bu kelimeleri,gugıl amcana sor,o söylesin halacım:)

      Sil
  5. Kalemine sağlık Hümeyracığım,bir kaç defa yorum yazma teşebbüsünde bulundum. Fakat ne hikmetse yorumlar gitti gözüksede sayfaya ulaşmadı.İnşallah bu yorumumu düzgün bir şekilde gönderebilirim sayfana.Yazılarını beğeni ile takip ediyorum.İnşallah yola devam :)Bu arada ben de Hümaya katılmadan edemiyeceğim,dürüstce söylemek gerekirse bende bazı kelimeleri anlıyamadım.Ama bu sanırım çocukların değil dilimiz yozlaştıranların kabahati.Malesef artık 300-500 kelime ile konuşulur hale gelindi.Biz büyükler bile anlamıyorsak çocuklarımızın vay haline:(( Helede benim çocuklar.İnan bu güzel mısraların 10/1'ini anlıyamazlar şu an. Sürekli evde Türkçe konuşup,TGRT FM'i dinledikleri halde bazen en basit Türkçe kelimenin manasını bize soruyorlar:(Burada en büyük sıkıntıyı Türkçe anlatımda çekiyoruz.Buradaki Türk çocuklarına (hatta büyüklere) zaman zaman dini bilgiler okumaya çalışıyoruz.Malesef hiç bir şey anlıyamıyorlar.En yalın yazıldığını düşündüğüm REHBER iLMİHALİNİ getirdim bu sene,onu bile anlıyamıyorlar.Tercümelerde de aynı sıkıntı mevcut aslında.Sadeleştirilmiş bir dille yazılan İslami bilgilere acilen ihtiyaç var.Bunu bu sene tatilde tercüme yapanlarlada dile getirmiştik.Malesef tercümeleride anlıyamıyorlar.Ve sanırım git gide daha çok anlıyamıyacaklar :(Acı ama gerçek bir durum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nazancım,
      Sizin yurtdışında olmanız hasebi ile,dil konusundaki müstesna durumunuz anlaşılabilir ve buraya geldiğinizde inşallah telafi edilebilir.
      Bizim durumumuzsa,tahminimden çok daha vahim,zira güzel dilimiz hızla bozularak,gençlerin kendi tarihleri ile,dinleri ile irtibatları koparılıyor.Kasıtlı ve planlı yapılan bu kıyım, blogda yazılacaklar listesinde zamanını bekliyor.
      Mevlid hakkında düz bir yazmaktı maksadım,böyle kuralsız ama uyumlu sözler geldi,döküldü buraya...Yolun yarısından sonra başladığım,özüme dönüş seyahatimde karşılaştığım en tatlı şey,benim muhteşem dilimmiş meğer...Konuşma dilinde kullanmaya henüz cesaretim yok,hiç değilse yazı dilinde olsun bu bu tatlılığı kullanmak istiyorum,hadise bundan ibaret arkadaşım:)
      Bir dipnotla açıklama ilave etmeliyim naata o halde...

      Sil
  6. Oh oh maşaallah çok güzel yazmışsın.Okurken sanki Abdüllatif Uyan abinin manzum menkibelerini hatırlattı.Devamı gelirse süper olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet,evet,ben de öyle hissettim ve zannedersem senelerdir okumanın verdiği âşinalıkla kolayca yazıldı...Devamı gelir mi bilmem Hilâlcim..

      Sil
    2. Gelmeli bence de :) daha şimdi okuyabildim Hümeyra abla hepimiz hayran kaldık maşaallah subhanallah,yüreğine sağlık..

      Sil
    3. Kesinlikle devamı gelmeli ablacim,iyi ki anlamıyorsun bı de anlasan neler çıkar ortaya;)) anladık tevazu gösteriyorsun ama neyse... yemeklerin de güzel degildi di mi? Gecen hafta gördük:))

      Sil